SPENN
Gumpen Auto AS investerer 3 millioner i såkornfondet. På bildet: Daglig leder Per Helge Gumpen . FOTO: Anders Martinsen

Selger bil til halve byen

25.02.2016 | Arne Roger Janse
2015 ble et rekordår for bilbransjen. Og ikke minst for Gumpens Auto, som selger nær halvparten av alle bilene i og rundt Kristiansand.
artikkelen fortsetter under annonsen
Atea
Hele 7579 nye og brukte biler solgte Gumpen i fjor. Fordelt på rundt 300 arbeidsdager, betyr det 25 solgte biler hver eneste dag!

– Vi er utrolig godt fornøyd med året. Bilbransjen har ikke solgt flere biler siden den verste jappetiden på 80-tallet. Bilmarkedet er sterkt, sier Per Helge Gumpen, daglig leder for Gumpens Auto.

Han tror på et nytt godt bilår.

– Renten er lav og kjøpekraften høy. Og bilene er billigere enn noen gang! I dag får du mye mer bil for pengene enn før. Fabrikkprisen er omtrent uendret, til tross for at bilene er proppet med standardutstyr som tidligere var ekstrautstyr, sier Gumpen.

Startet for 80 år siden

52-åringen har de siste 15 årene sittet på toppen av selskapet som hans bestefar Thorvald, bussjåfør og landshandler i Greipstad, etablerte allerede i 1936. Den gang var det Dodge og De Soto
som ble forhandlet etter avtale med importøren Harald A. Møller. Rett etter krigen kom Volkswagenmerket, og senere også Audi og Skoda – alt via den opprinnelige avtalen med Møller. I nyere tid har Gumpen utvidet med Nissan, Kia og Landrover fra andre importører. 2015-tallene viser at Volkswagen var det mest solgte bilmerket i Kristiansand i fjor, fulgt av Skoda, Toyota, BMW, Audi, og Nissan. Med fire av de seks mestselgende merkene i byen, dominerer Gumpen det lokale bilmarkedet – omtrent som de norske langrennsjentene dominerer verdenscupen. Av nye biler har Gumpen en markedsandel på rundt 45 prosent i og rundt Kristiansand.

– Vi har hatt en eventyrlig utvikling de siste årene. Merkene våre har levert modeller som treffer det norske markedet, både i forhold til smak og i forhold til det norske avgiftssystemet. Bestselgeren er en gammel klassiker, Volkswagen Golf, som selger godt både med tradisjonelle drivlinjer og som el-bil, sier Gumpen.

Apropos el-bil: Bilstatistikken viser at det ble solgt 455 el-Golf i Kristiansand, mens den langt mer omtalte Tesla solgte 71 biler.

Utslippsjuks

2015 ble ikke bare et jubelår for Gumpen. I september kom beskjeden om at Volkswagenbiler var tatt i utslippsjuks. Amerikanske miljømyndigheter avslørte at VW-biler var utstyrt med programvare som fikk motorene til å gjøre det bedre i utslippstester enn ved vanlig bruk. Også Skoda og Audi var omfattet av den samme skandalen.

– Det var sjokk. Vi trodde ikke det var mulig. Vi følte på en blanding av sorg, vantro og skuffelse, sier Gumpen.

Totalt er 11 millioner biler omfattet av utslippsjukset. Av disse skal noen tusen nå inn til Gumpen for å bli fikset.

– Vi skal ordne opp i dette på en måte som gir minst mulig plunder og heft for kundene. De fleste bilene trenger kun en oppdatering som tar 30–60 minutter å gjennomføre. Produsentene er heldigvis opptatt av å rydde opp på en god måte for å gjenvinne tilliten, og det skal vi bidra til, sier Gumpen.

Flere forhandlere

Gumpen-konsernet er i dag en av Norges største bilforhandlere, med totalt 360 ansatte fordelt på lokasjoner i Lyngdal, Mandal, Kristiansand, Skien og Porsgrunn.

– Vi er definert som et familieeid selskap som driver med bil. Og vi skal drive, ikke bare med hodet, men også med hjertet. Vi skal selvsagt tjene penger, men også skape gode arbeidsplasser og være en positiv bidragsyter til lokalsamfunnet. Det kommer til uttrykk blant annet gjennom engasjementer i Start og Strømmestiftelsen, sier Gumpen.

Konsernet har hatt en kontinuerlig positiv utvikling i bilsalget de siste ti årene, som en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp.

– Trenden er at det blir færre og færre forhandler med flere og flere lokasjoner. Jeg ser ikke bort fra ytterligere vekst fremover, sier Per Helge Gumpen.
facebook

Relaterte saker