f.v. Seunn Smith-Tønnessen,
Universitetsdirektør UIA, Runar Brøvig, Seniorrådgiver Næringsforeningen

Næringsforeningen lærer av UiAs strategiprosess

11.08.2016 | May Baagøe Broughton
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen er i gang med å utforme en ny langsiktig strategi for perioden 2018-2022. Foreningen ønsker en involverende strategiprosess med innspill fra et så bredt grunnlag fra næringslivet som mulig.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
Både etablerte og nystartede bedrifter er invitert til å involvere seg i prosessen. Næringsforeningen ser til UiA, som nettopp har kjørt en meget vellykket, åpen og involverende prosess, for å få innspill og lære noe.

- Jeg er imponert over strategiprosessen til Universitetet, sier adm dir Anita S Dietrichson. Først og fremst er hovedmålene visjonære og framtidsrettet, men selve prosessen har også vært bra. Den er gjennomført på kort tid, med veldig stor grad av involvering av både studenter, ansatte og interessenter av UiA. Å klare dette på et halvt år av en helt ny ledelse, imponerer oss. At man har valgt å sette sammen et strategi-råd bestående av mange personer utenfor ledelsen på UiA, sier noe om å våge å utfordre.

Jeg er sikker på at involveringen gjør at mange kjenner på eierskapet for strategien, og det som nå blir spennende for UiA er arbeidet med handlingsplanen og ikke minst evnen til å gjennomføre dette, men handlekraften ser vi er til stede, så dette lover svært godt.

Vi i Næringsforeningen har mye å lære av dette, og det er også en av årsakene til at vi ønsket å få innsyn i arbeidet deres, avslutter Anita S Dietrichson.

Næringsforeningen har i dag 4 langsiktige mål som dreier seg om temaene omdømme og nyskapning, næringspolitikk, nettverk og møteplass for næringslivet, samt økonomi. Disse målene skal gjennomgås, fornyes og revideres. Kanskje skal noe bli som det er, eller tas helt bort. Og kanskje skal vi jobbe med litt nye oppgaver også? Vi ønsker i tillegg å vurdere vårt geografiske nedslagsfelt. I dag jobber Næringsforeningen i de 7 kommunene Søgne, Songdalen, Vennesla, Iveland, Birkenes, Lillesand og Kristiansand.

Næringsforeningen skal blant annet bruke sosiale medier, workshop's, questback og egen nettside for å hente inn innspill på de tre følgende spørsmål:

1.Hvilke utfordringer står regionen ovenfor?

2.Hva bør Næringsforeningens geografiske nedslagsfelt være?

3.Hva bør hovedoppgavene til Næringsforeningen være i fremtiden?

[contact-form-7 id="6748" title="strategi_noGeo"]

 
facebook