Fra selvutviklet til velutviklet

19.02.2015 | Anne Marit Thomassen
Med selvutviklet programvare har Netthandelen skapt grunnlag for egen vekst og etablering av flere nye nettbutikker.
- Frem til 2009 brukte vi Mamut regnskap- og lagersystem. Ikke en rapport kunne eksporteres til excel og fakturaene kom ut på papir. Alt som skulle ut måtte først mates inn i systemet. Da var det på tide med en «fot i bakken», sa økonomidirektør Kolbjørn Ertzeid i Netthandelen til de 35 deltakerne på Økonomiforums frokostmøte onsdag.

Foten i bakken resulterte i store omlegginger og en egen IT-avdeling som nå er navet i utviklingen og driften av Netthandelen.

- Utviklingen gikk fra papir til digitalt, fra manuelle posteringer til automatiske overføringer – og vi fikk alle nettbutikkene i konsernet inn på samme mal, sier Ertzeid, som har en kjærlighet til excel ark og egenutviklede systemer.

Kontroll og rapportering på nøkkeltall gjøres ved at salgsbudsjetter brekkes ned på enkeltdager, og butikkene kan til enhver tid følge den daglige utviklingen på antall kunder, omsetning og dekningsgrad.

Det er ikke bare økonomien det er kontroll på hos Netthandelen. Logistikken på lageret er avgjørende for at bedriften skal tjene penger. Her må det drives rasjonelt, og det ble for en tid tilbake gjort en stor jobb for å beregne lønnsomhet ved å automatisere lageret. Resultatet ble at det ikke kunne lønne seg i forhold til et betjent lager. På grunn av gode lagersystemer går all plukking, registrering og pakking av varer manuelt hos Netthandelen. De sparer flere årsverk på å redusere bemanningen i stillere perioder, og oppbemanne i høysesong. En automatisering av lageret ville hatt en jevn kostnad gjennom hele året til investeringen er nedskrevet.

Netthandelen startet i 1999. Gitarhuset.no ble etablert i 2006 og i 2009 ble Blivakker.no skilt ut som eget selskap etter å ha vært en avdeling under Netthandelen siden 2007. Blivakker.no har vært en vekstrakett med en omsetningsvekst fra 10 millioner i 2008 til 190 millioner i 2014. I kjølvannet av Blivakker.no, og i samme selvutviklede system, har danskene fått Cocopanda.dk som ble lansert i 2012 og svenskene Cocopanda.se som ble etablert i 2014.

- Det er enkelt å starte ny nettbutikk når systemet som brukes fungerer likt på lager, logistikk og økonomi, sier Ertzeid.

Markedsmessige endringer som ved å utheve «gratis frakt» i systemet med egen grønn knapp ble en suksess for Blivakker.no.

- Det ble gjort A/B testing på dette og resultatet viste at vesentlig flere gjennomførte kjøpet når det tydelig «lokkes» med gratis frakt, sier Ertzeid.

Netthandelen er i dag et konsern med 100 årsverk, 900 000 kunder, 600 millioner i omsetning og et overskudd før skatt på 45 millioner norske kroner.
facebook