Medlemsnytt
UiA (i rødt) ved kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal (t.v.), kommunikasjonsrådgiver Damares Stenbakk og grafisk designer Saara M. Ojanen. (Foto: UiA/FORTHEM Alliance)

Vant internasjonal pris for kampanje mot seksuell trakassering

25.08.2025 | Pressemelding/UiA
UiA gikk med kampanjen «Red flag» helt til topps under EUPRIO-konferansen i Lisboa.
artikkelen fortsetter under annonsen
Techpoint 2025_3aug+sep

– Det er stort å bli stemt frem av kolleger fra hele Europa, sier kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal.


Red flag-kampanjen var en av ti finalister til den såkalte EUPRIO Award.


EUPRIO er en europeisk organisasjon for kommunikasjons- og markedsføringsansatte i universitets- og høgskolesektoren. Under deres årlige konferanse med over 300 deltakere, deles prisen ut til «eksellent og originalt kommunikasjonsarbeid som gjør en forskjell».


– Her har vi vært i konkurranse med mange kreative prosjekter, alt fra å bruke bestemødre til å få unge engasjert i forskning, til et finsk universitet som har drevet utdanning gjennom TikTok. Det er enda mer stas å vinne når konkurransen er sterk, sier Eskedal.


Kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal og kommunikasjonsrådgiver Damares Stenbakk ved Senter for likestilling presenterte prosjektet foran over 300 deltakere torsdag.

 

– Ekstra verdifullt


Kampanjen ble initiert av UiAs studenter, og utviklet i samarbeid med Senter for likestilling ved UiA og kommunikasjonsavdelingen.


– Det unike i kampanjen er hvordan den bruker målgruppens eget språk og henvender seg til potensielle overgripere som kanskje ikke er bevisste nok på egne handlinger, sier Eskedal.


I en undersøkelse sier nesten halvparten av studentene at kampanjen har gjort dem mer bevisste på egen oppførsel, og 86 prosent vil at den skal gjentas.


– UiA har mål om å være studentenes universitet, så det at en kampanje initiert av studentene selv vinner er ekstra verdifullt, sier Eskedal.

 

Kreativt og effektivt


På samme måte som i Eurovision, ble vinneren stemt frem av både konferansedeltakerne og en fagjury.

Juryen trakk frem kampanjens kreativitet og effektivitet i sin begrunnelse.


De siste årene er det universiteter fra Italia, Polen, Portugal, Finland og Belgia som har vunnet prisen.


– Nominasjonen er en anerkjennelse for det tverrfaglige teamet med studenter og ansatte som utviklet kampanjen, sa viserektor for utdanning ved UiA, Hilde Inntjore, da nominasjonen ble kjent før sommeren.

facebook