Aktuelt
Fullsatt sal og godt engasjement blant de fremmøtte. Foto: Liv Eva Kirkesæther/Næringsforeningen i Kristiansandsregionen

- Trenger kompetanse for å drive byutvikling

08.08.2025 | Liv Eva Kirkesæther
Fredag arrangerte fagrådet for byutvikling og infrastruktur et innspillsmøte om Lagmannsholmen. Dette mener medlemmene er viktig å få frem før høringsfristen går ut.
artikkelen fortsetter under annonsen
Techpoint 2025_1aug+sep

15. august går høringsfristen for de store grepene om Lagmannsholmen ut. I forkant av dette arrangerte fagrådet for byutvikling og infrastruktur et høringsmøte med medlemmene i Næringsforeningen.  

 

Nærmere seksti medlemmer var til stede og ga fortløpende avstemninger på sentrale punkter som ble gjennomgått av næringspolitisk leder, Roar Vigeland Osmundsen. Han presenterte forslag til hvilken posisjon Næringsforeningen i Kristiansandsregionen skal ha, og avstemningen vil være rådgivende inn i arbeidet mot høringsfristen.  

 

Store grep skal vedtas nå  

 

Status for arbeidet med byutvikling på Lagmannsholmen, er at de store grepene skal vedtas nå. Kommunen har lagt ut på høring et forslag for området der blant annet infrastruktur og parkløsninger er sentrale element. Det samme er milepæler for når de ulike delene av Lagmannsholmen skal bygges ut.  

 

På spørsmålet om hvor fort utbyggingen bør skje, og hvor høyt det er kurant å bygge, kunne deltagerne skrive fritt hva de mener er viktig. Flere ga tilbakemeldinger om at utbyggingen bør skje så fort som mulig, og at en tåler mer høyde mot Caledonien og lavere ellers.  

 

I spørsmålet om vannspeil, var Vigeland Osmundsen tydelig.  

 

- Vann er viktig, og vi kan fort være i Arendalsdiskusjon hvor vi ønsker å få vannet tilbake. Her støtter vi i utgangspunktet kommunens forslag.  

 

Parkdiskusjonen spenner seg mellom en sentral park, eller mer delt opp i ulike områder der mange vil komme sent i perioden. Næringspolitisk leder Osmundsen mener byen bør få dra nytte av gode kvaliteter tidlig i utbyggingen for å sikre oppslutning og hindre omkamper. Deltagerne kunne stemme over henholdsvis en havnepark og en sentral park. 6 stemte for havnepark, 35 for sentral park.  

 

Eierskap og infrastruktur  

 

- Vi skal jo flytte disse containerne, og det koster penger. Og ting blir ikke billigere jo lengre tid som går, sa Vigeland Osmundsen i temaet om eierskap.  

 

I innstillingen fra NIKR, er en positiv til at Knas kjøper delområder og legger til rette infrastruktur og «off byrom», siden det er kostnader i starten som er vanskelige å ta ellers.  

 

- Vi trenger også nok kompetanse for å drive byutvikling, slik det har vært gjort i Carlsbergbyen i København. Dette er en annen liga som vi ikke må undervurdere, sa Vigeland Osmundsen.  

 

- Knas har kunnskap om å utvikle infrastrukturen og klargjøre områdene, og det er nok av kjøpere og utviklere for å utvikle bolig og kontor, sa Tom  Chr. Meyer-Bredesen.  

 

- Noen må ta seg av infrastrukturen, og det kan ikke private ta seg av, sa havnedirektør Atle Kristian Johannessen.   

 

- Overordnet sett må det være et selskap som er god på byutvikling. Dette er et kjernepunkt om vi skal tilføre byen noe nytt, sa Jill Akselsen i Norgesgruppen. Hun er også styreleder i Næringsforeningen. 

Cruisetrafikk engasjerte  

 

Cruisetrafikken og håndtering av denne, ble også gjenstand for avstemning. Medlemmene var delt i to i spørsmålet om den bør forbli der eller avklares etter hvert.  

 

- Dette henger sammen med en cruisestrategi som må avklares, sa Heidi Sørvig i Kvadraturforeningen.  

 

Havnesjef Atle Kristian Johannessen mener det hele blir et spørsmål om cruise eller ikke cruise.   


- Vi må se på cruiseturistene som en enorm ressurs med 420 000 mennesker som besøker Kristiansand og legger igjen ca 1000 kroner per hode. Den får vi ikke på noen annen måte.  

 

Cruisediskusjonen skapte mer engasjement enn spørsmålet om eierskap.  
 

Parkering og transport  

 

Hvorvidt det er realistisk med et bilfritt område, ble også gjenstand for diskusjon. Forslaget til NIKRs posisjon er at parkering bør være under gateplan, og at det er urealistisk å fjerne biler helt.  

 

- En bør være så vågal å tenke at transport og parkering bør være under bakken, det over bakken bør være mer eller mindre bilfritt. Vi bør ha parkeringsdekning, men ute av syne, sa Harald Furre, direktør i Kilden.  

 

Han fikk støtte av Kvadraturforeningen: 

 

- Vi er en regionhovedstad, og har mange besøkende. Vi må også tenke trafikkflyt ut og inn, og en gjennomgående flyt under bakkeplan vil være avgjørende, sa Sørvig.  

 

- Skal du ha varer til og fra næring, eller transport av store menneskemengder til konsert, må vi også tenke på hvordan varer og folk fraktes opp og ned hvis alt er under bakkeplan, sa varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad (Krf).  

 

facebook