Medlemsbedriftene har gitt innspill til Næringsforeningens videre arbeid i en fersk undersøkelse. (Arkivfoto: Næringsforeningen)

Dette mener medlemsbedriftene om Næringsforeningen 

10.11.2023 | Håkon Repstad
En fersk undersøkelse viser at medlemmenes tilfredshet øker. Og den viktigste saken som trekkes fram blant medlemmene, er at Næringsforeningen må jobbe for å styrke Sørlandets attraktivitet som bo- og arbeidsregion. 

Det kommer fram i foreningens årlige medlemsundersøkelse som ble avsluttet 10. oktober.

 

- Det å jobbe for regionens attraktivitet og omdømme er vårt viktigste strategiske satsingsområde, sammen med det å jobbe for å beholde og bidra til etablering av nye arbeidsplasser. Dette er medlemmene helt tydelige på, det var de også i fjor, og derfor vil dette være noe vi jobber mye med i 2024. Vi har startet et større forprosjektarbeid i samarbeid med fylket og kommunen, og nå begynner den virkelige forankringsjobben, sier administrerende direktør i Næringsforeningen, Trond Backer. 


Medlemsundersøkelsen er utført av Moment Analyse for Næringsforeningen. Målet med undersøkelsen har vært å se på styrker, samt å avdekke forbedringspotensialer, i Næringsforeningens arbeid.  

Nettverksbygging viktigste årsak for medlemskap 


I undersøkelsen oppgir medlemmene at nettverksbygging fremstår som viktigste årsak for medlemskap (71,5 %). Dette er også det området som mest lever opp til medlemmenes forventning. Profilering/synlighet og kompetanseheving er også viktige motivasjonsfaktorer for medlemskap. 


Andelen som har vært medlem i mer enn fem år øker, og er i årets medlemsundersøkelse på 53,5 prosent. Dette er en økning på over 6 prosent siden første gjennomføring i 2020, forteller markedsleder i Næringsforeningen Odd-Arild Skonhoft som har ansvar for undersøkelsen. 


- Det er fint å se at stadig flere velger et langvarig medlemskap. Det handler om at vi klarer å gi verdi for medlemskapet over tid. Vi ser en økning i andelen som deltar på flere arrangementer, og dette er også de mest fornøyde medlemmene, sier Skonhoft. 


Det er en liten økning i andelen medlemmer som ønsker mer oppfølging, men samtidig har 75 % av medlemmene hatt kontakt med Næringsforeningen siste året. Det er det høyest målte siden første måling. Samtidig er det, ifølge Skonhoft, for mange av medlemsbedriftene som ennå ikke har funnet veien til et av foreningens arrangementer. 


- Det vi ser er at de som har vært på ett eller flere av våre arrangementer, oppgir at de er generelt mer fornøyde med medlemskapet. Det handler, ifølge tilbakemeldingene, om at det er verdifulle arenaer for nettverksbygging, B2B og faglig påfyll. Dessuten er det en måte å bli enda bedre kjent med oss som jobber i foreningen, og de andre bedriftene i medlemsmassen, påpeker Skonhoft, og legger til: 


- Derfor er det viktig at vi sikrer at flest mulig av våre medlemsbedrifter, og de ansatte som jobber der, er kjent med arrangementstilbudet vi har. Det er stort og omfatter over 100 arrangement i året, alt fra korte frokostmøter til konferanser og kurs. 

Miljø og bærekraft scorer høyt


Av tema som medlemmene oppgir som mest interesserte på møtene, scorer miljø/bærekraft på topp, også i år. Det passer fint med planene fremover, sier Ingrid Michalsen som er leder for strategi og utvikling i Næringsforeningen. 


- Vi starter nå et nettverk for bærekraftsansvarlige i mellomstore og store bedrifter på nyåret, og vi er med som samarbeidspartner når UN Global Compact etablerer seg i Agder i 2024. Disse lanseringene er blitt godt mottatt i medlemsmassen, og er forhåpentlig noe som treffer behovet, sier Michalsen. 
 

Undersøkelsen bidrar til å styrke foreningen som helhet, mener administrerende direktør Trond Backer. 


- Det handler om alt fra hvilke type arrangementer vi har, til hvordan vi møter medlemmene og hvilke saker vi velger å fronte ut i offentligheten. Vi ser blant annet at vi kan satse enda mer på bransjespesifikke arrangementer. Samtidig ser vi at interessen for næringspolitikk øker, og mange trekker fram viktigheten av en sterk og tydelig stemme som taler næringslivets sak overfor både lokale og nasjonale beslutningsmyndigheter. Her er både strømsaken og kommuneoppsplittingssaken ferske og gode eksempler, avrunder Backer. 

 

facebook