Aktuelt

Dette sier medlemsbedriftene om Næringsforeningen

02.05.2025 | Lotte van der Male Holtskog
Over 300 medlemsbedrifter har svart på Næringsforeningens ferske medlemsundersøkelse. Aldri før har medlemmene vært så tilfredse med total-innsatsen til foreningen, og dette er sakene de mener er det aller viktigste vi skal jobbe med.
artikkelen fortsetter under annonsen
Techpoint 2025_4

Undersøkelsen ble sendt ut til alle Næringsforeningens medlemmer i mars i år, og avsluttet i starten av april. Resultatene viser at det aller viktigste næringsforeningen kan gjøre for medlemmene er å bidra til felleskap gjennom nettverksbygging og møteplasser, samt styrke Sørlandet som bo- og arbeidsregion og bidra til å  beholde og skape arbeidsplasser i landsdelen.

-  Å jobbe for regionens attraktivitet og det å bidra til å beholde og tiltrekke arbeidsplasser og arbeidskraft, har vært våre to viktigste strategiske områder de siste to årene. At medlemmene er så tydelige på at dette fremdeles er blant de aller viktigste sakene vi jobber med, er et tydelig signal og mandat til å fortsette denne jobben. Det gjør vi, gjennom flere prosjekter og samarbeid som bare vil styrkes og øke i omfanget de neste årene, forteller Ingrid Michalsen, leder for strategi og utvikling i Næringsforeningen. 


Medlemsundersøkelsen er utført av Moment Analyse for Næringsforeningen. Målet med undersøkelsen har vært å se på styrker, samt avdekke forbedringspotensialer, i Næringsforeningens arbeid.  I undersøkelsen oppgir medlemmene at nettverksbygging fremstår som viktigste årsak for medlemskap (65,9 prosent). Blant de prosjektene næringsforeningen jobber med, er det særlig U40 (76,9 prosent) og Styreportalen (73,1 prosent) som medlemmene har lagt merke til og trekker fram.

Ingrid Høibo og Trond Backer.

Nyhetsbrevet er defintivt den kanalen som flest oppgir som den aller viktigste for å få informasjon om og fra foreningen (76,3 prosent har denne som førstevalg). Og de to viktigste sakene som medlemmene mener næringsforeningen bør prioritere fremover, er flere flyruter til og fra landsdelen og bidra til å tiltrekke kompetanse som arbeidslivet i regionen trenger.  Næringspolitikk scorer også høyt blant medlemmene.

- Vi ser at medlemmene har lagt merke til innsatsen vår for mer rettferdige strømprispolitikk i landet. I tillegg har vi stått på for å få København-ruten tilbake som helårsrute fra Kjevik, og for at vi lykkes med de store fornybarsatsingene i vår region. At vi har fått en sterkere tilstedeværelse i Oslo, og tettere kontakt med våre nasjonale politikere, er også noe medlemmene trekker frem. Her skal vi være et bindeledd mellom næringslivet i landsdelen vår og nasjonale beslutningstagere, påpeker Backer. 

I medlemsundersøkelsen går det fram at blant de som svarer, har andelen som har vært medlem i mer enn fem år økt markant og er i år på 70 prosent. Dette er en økning på over 16 prosent siden siste gjennomføring i 2023.  


- Det er svært gledelig å se at stadig flere velger et langvarig medlemskap. Det handler om at vi klarer å gi verdi for medlemskapet over tid. Vi ser en økning i andelen som deltar på flere arrangementer, og dette er også de mest fornøyde medlemmene, sier Ingrid Sundli Høibo, medlemsansvarlig i Næringsforeningen.
 

 Samtidig er det, ifølge Høibo, for mange av medlemsbedriftene som ennå ikke har funnet veien til et av foreningens arrangementer. 


- Det vi ser er at de som har vært på ett eller flere av våre arrangementer, oppgir at de er generelt mer fornøyde med medlemskapet. Det handler, ifølge tilbakemeldingene, om at det er verdifulle arenaer for nettverksbygging, B2B og faglig påfyll. Dessuten er det en måte å bli enda bedre kjent med oss som jobber i foreningen, og de andre bedriftene i medlemsmassen, påpeker Høibo.

Arrangementsansvarlig i Næringsforeningen, Andrea Bang, har dypdykket ned i funnene som går på arrangementstilbudet i foreningen. Innspill både til tema og generelt om vår møtearena har vært mange og gode, ifølge Bang.

- Det er et godt tegn at medlemmene er så engasjerte i hva vi tilbyr på vår møtearena, og dette tar vi på alvor. Vi jobber godt og kontinuerlig med å sikre et bredt og variert tilbud som ivaretar at det er noe for alle våre medlemmer. Vi har sikre gjengagere, som Hagefesten, Løypemelding bygg og anlegg, speed-datingen, B2B frokoster, WiB og U40s arrangement som vi alltid vet trekker godt med folk. I tillegg jobber vi med å utvikle nye tilbud, som Lederpraten, næringslivets store bakgårdstreff på Munken under Arendalsuka, Den store styrekvelden og et helt nytt lederprogram som kommer høsten 2025. Det er bare å glede seg, påpeker Bang, og legger til:

- Nå flytter vi også inn i helt nye lokaler i fantastiske K14 i juni 2025, det åpner opp helt nye muligheter for vår møtearena i topp moderne lokaler, med møteromskapasitet på 150 mennesker på det meste, gode minglemuligheter og serveringstilbud i samme hus. 

Næringsforeningen flytter inn i K14 i juni 2025.
facebook