Landets mest lønnsomme vei 

Veiutbygging av E39 mellom Kristiansand og Stavanger halverer reisetiden mellombyen og gir 210 færre drepte og hardt skadde over 75 år.  
Foto: Nye Veier
Foto: Nye Veier

Alt i alt bidrar dette til at det er det mest lønnsomme veiprosjektet i nasjonal transportplan. Dette fremgår av en rapport Menon economics har laget for E39-nettverket. Denne ble presentert under E39-konferansen i Kvinesdal 7. mars.  


E39-nettverket består av ordførere langs E39 mellom Kristiansand og Stavanger, fylkeskommunene samt Næringsforeningene i Stavangerregionen og Kristiansandsregionen samt Lister Næringsforening.

Mens det jevne veiprosjekt i Norge vil føre til et netto tap for samfunnet på om lag 78 øre per investerte krone, så vil Nye Veiers to prosjekter E18/E39 Ytre ring – Kristiansand og E39 Lyngdal-Ålgård medføre en netto gevinst for samfunnet på hele 2,5 milliarder 2024-kroner over veienes levetid. Dette tilsvarer en gevinst på 7 øre per investerte krone. 
 

En bedre vei mellom Kristiansand og Stavanger vil i seg selv kunne gi store økonomiske gevinster i form av spart reisetid og færre ulykker: 
 

  • Veien vil bidra til at privatpersoner kan spare 3 millioner timer i spart reisetid i løpet av et går. Godstrafikken vil kunne spare omtrent 800.000 timer i året. 
     

  • Ny E39 vil kunne gi 210 færre drepte og hardt skadde på strekningen over 75 år.
     

Næringslivet i regionen vil kunne nyte godt av tett samarbeid med hverandre.

- Dersom det i tillegg til ny vei legges ned en målrettet innsats for bedre samhandling, kan det komme ytterligere gevinster i form av økt produktivitet i næringer der Agder og Rogaland har en betydelig konsentrasjon av bedrifter med komplementære ressurser og kompetanse, opplyser næringspolitisk leder Roar Osmundsen i Næringsforeningen.

 

Last ned hele rapporten her: 

https://menon.no/nyheter/ny-analyse-viser-betydelige-gevinster-av-ny-e39-i-agder-og-rogaland 

ANNONSE