Bildetekst: En engasjert verksdirektør fra Elkem Solar.

Mennesket i omstillingsprosessen.

07.10.2015 | Anne Marit Thomassen
- Når du hører folk sier «dette har vi opplevd før – vi må vente til markedet er tilbake», det er da jeg skjønner at det er krise, sier Geir Ausland, verksdirektør hos Elkem Solar.
Han var en av tre foredragsholdere på tirsdagens Økonomiforum i regi av EY, Hodejeger Åstveit og Næringsforeningen. Les mer om Red Rock og Agder Energi mot slutten av artikkelen.

Elkem Solar hadde som mål å benytte nedgangstidene, som startet i 2011, godt.

– Det var avgjørende for Elkem Solar å beholde kjernekompetansen, hvis ikke hadde ikke Elkem Solar vært der selskapet er i dag, sier Ausland. Det ble arbeidet etter en modell hvor involvering, respekt, presisjon og kontinuerlig forbedring var viktige stikkord.

- For å beholde god kompetanse er du nødt til å skape en arbeidsplass der det å gå på jobb gir de ansatte mer enn bare det å gå på jobb, sier Ausland.

De ansatte ble utleid og fikk utvikle seg med nye arbeidsoppgaver i inn- og utland, noen jobbet med vedlikehold av fabrikken, mens flere fikk være med på å utvikle produksjonsprosessen. Ingen ble oppsagt.

Elkem Solars utgangspunkt var at prisnivået aldri hadde vært lavere, og det eneste Ausland og co var sikre på, var at prisene heller ikke kom til å bli høyere.

- Her måtte det jobbes utelukkende med effektivisering og redusering av produksjonskostnader, sier Ausland.

Han poengterte at en omstilling må forankres i hele organisasjonen, man må ikke tenke at dette går over av seg selv. I tillegg oppfordret Ausland alle til å tenke gjennom hva som ville skje om prisen på produktet ditt ble halvert i løpet av kort tid.

- Dette er en øvelse alle bedrifter bør gjøre, sier Ausland.

Red Rock startet opp som et IT-konsulentselskap i 2009, med 200 000 i omsetning. Budsjettert omsetning for 2016 er 120 millioner kroner. 14 av de 39 ansatte er nyansatt i 2015. I dag leverer selskapet elektroniske billettløsninger til offentlig transport og har som mål å bli blant de tre beste leverandørene av billettering innen offentlig transport i Europa innen fem år.

I tillegg leverer bedriften løfte- og håndteringsutstyr til marine og offshore og har som mål å bli blant de topp tre leverandørene innen marine og offshore løfteutstyr internasjonalt.

– For å sikre rekruttering av riktig kompetanse, gir vi de ansatte mulighet til å jobbe med spennende og utfordrende prosjekter med fokus på forskning og utvikling. Vi gir dem stort ansvar og mulighet til å vokse sammen med selskapet, sier administrerende direktør Christoffer Jørgenvåg.

– Vi bruker mye tid og ressurser  på forskning og utvikling. Hele 60 prosent av personalkostnadene relateres til innovativt arbeid, sier Jørgenvåg.

Agder Energi er et selskap som jobber kontinuerlig med omstilling i en bransje som står overfor krevende utfordringer, men også spennende muligheter, sier prosjektdirektør Knut Hoven.

- Kraftprisene har falt som en stein, men det er utenfor vår kontroll, og vi må fokusere på det vi kan gjøre noe med, sier Hoven.

De omstillingsprosjektene som AE har vært gjennom har involvert de tillitsvalgte fra første fase. I tillegg har prosjektet vært forankret hos konsernsjefen, og prosjektlederne rapporterer alltid til konsernsjef. Eksempel på omstilling kan være å sentralisere innkjøp og drift, samt reforhandling av innkjøpskontrakter.

- Kostnadskutt er ikke alltid så vanskelig, det er bare å våge å gjøre det, sier Hoven.

I Agder Energi er det etablert et sterkt team som jobber med endringskapasitet.

- Den daglige driften er ofte en hemsko for endringskapasitet og nyutvikling. Derfor er det ekstra viktig å ha fokus på dette kontinuerlig. Vi må hele tiden takle pågående endringer i teknologien for ikke å bli akterutseilt og gjøre feilinvesteringer. Vi møter stadig nye utfordringer, så kjedelig blir det ikke, sier Hoven.
facebook