Medlemsnytt
Elisabeth Lucin Pedersen fra Drottningborg videregående skole ble torsdag kåret til «Årets entreprenørskapslærer» under Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter. Daglig leder i Ungt Entreprenørskap Agder, Aleksander Lien, overrakte prisen.

Hun er Årets entreprenørskapslærer

17.03.2023
Prisen «Årets entreprenørskapslærer i Agder» deles ut i forbindelse med det årlige fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter. Torsdag denne uken ble prisen tildelt Elisabeth Lucin Pedersen, lærer ved Drottningborg videregående skole i Grimstad.
artikkelen fortsetter under annonsen
Brokke
Hvert år gir Ungt Entreprenørskap Agder spesiell oppmerksomhet og egen pris til en lærer fra grunnskole, videregående eller høyere utdanning, som har utmerket seg i dette arbeidet; Årets entreprenørskapslærer i Agder. Foran en fullsatt storsal på Kristiansand Kongressenter ble prisen delt ut til en svært overrasket Elisabeth Lucin Pedersen.

- Jeg synes det er fantastisk å få følge utviklingen til elevene, det å se dem blomstre. En av ungdomsbedriftene jeg er lærer for har som slagord «Jeg vil blomstre til rett tid», det synes jeg er så godt formulert. Det er det jeg elsker ved å være lærer, sa prisvinneren fra scenen.

Med hjerte for skolen og elevene

I tett samarbeid med gode kollegaer har Lucin Pedersen gjennom mange år vært en samlende drivkraft for ungdomsbedrifter ved skolen, og bidratt til utvikling og nye tanker i dette arbeidet. Læreren har selv vært elev på Drottningborg videregående skole, og omtales av kolleger som en person med stort hjerte for både skolen og elevene. Lucin Pedersen beskrives som meget sosial og misliker mest av alt å sitte på eget kontor med lukket dør.

Stiller opp døgnet rundt

Elevene ved Drottningborg vidergående skole roser Lucin Pedersen for hennes evne til å blande praktisk og teoretisk fagstoff i timene.

- Slik blir vi bedre på å bruke teori i det praktiske arbeidet med ungdomsbedriften - dette gjør det enklere å se sammenhenger, i tillegg til at det blir mer spennende å jobbe med teori, skriver elevene hennes i den innsendte motivasjonen.

I tillegg omtales prisvinneren som en lærer som motiverer og er positiv. Hun beholder troen på elevene, når de selv har mistet motet. Hun stiller opp hele døgnet og undervisningen bærer preg av at dette er noe hun kan og interesserer seg for.

- Hun er en fantastisk lærer, oppsummerer elevene hennes.

Gjør elevene mer robuste i møte med fremtidens kompetansebehov

Inneværende skoleår har 44 elever etablert sine egne bedrifter ved Drottningborg videregående skole. Elevene identifiserer et problem eller behov, og utvikler produkter eller tjenester som en løsning på disse. Elevene skal ikke bare lære gjennom å gjøre, men lære gjennom å skape verdi for andre – opparbeide erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.

- Å skulle jobbe tverrfaglig, kjøre kreative prosesser, ta inn aktuelle problemstillinger fra arbeids- og næringsliv, handler for mange lærere om å utfordre etablerte pedagogiske metoder og verktøy, sier Aleksander Lien, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Agder.

- Tidlig innsats er viktig for å fremme entreprenørskapsarbeidet i regionen, og gjøre elevene mer robuste i møte med fremtidens kompetansebehov - at lærere som Elisabeth tør å erstatte tradisjonell undervisning med bedriftsarbeid i skolen er noe vi setter stor pris på, avslutter Lien.
 
facebook