Digitalsjef i Fædrelandsvennen, Anders Hamre Kulien. Foto: May Baagøe Broughton

Rigger seg for det intelligente nett

09.02.2016 | Ingrid Michalsen
Fædrelandsvennen har satt av en egen avdeling med utviklere og redaksjonelle medarbeidere som skal teste ut nye produkter og tjenester.
- Vi skal være den digitale forløperen i bedriften, og hele tiden se framover i takt med nye trender og brukervaner.
-  Noen tror kanskje at tempoet i utviklingen vil roe seg litt fremover. Det tror ikke jeg, jeg tror vi må forberede oss på at det blir mer berg – og dalbane i årene framover,  forteller Anders Kulien, digitalsjef og leder for utviklingsavdelingen i Fædrelandsvennen, som består av både redaksjonelle medarbeidere, produktutviklere og tekniske utviklere.

- Vi skal være den digitale forløperen i bedriften, og den avdelingen som tester ut nye ting, forklarer han.

Kulien var en av tre foredragsholdere på økonomiforum i Generalboligen tirsdag 9. februar. Sammen med Lars Erik Lunøe fra Maritime Protection Inert Gas systems og Jan Rune Andås i Able, snakket han om bedriftens utfordringer i et stadig tøffere marked og hvordan Fædrelandsvennen tenker.

- I år er det 20-års jubileum for nettavisen til Fædrelandsvennen, fvn.no ble lansert aller første gang i 1996.Utviklingen siden den gang har gått i et rasende tempo, men det virkelige store vendepunktet kom i 2012 da vi lanserte betalingsløsning på nett. Da eksploderte det, påpeker Kulien.

Nye tjenester

Han sier konkurransen om både abonnementer og annonseinntekter har blitt tøffere, og at mediehuset derfor har gjort kostnadstilpasninger for å møte den nye hverdagen.

- Vi har blitt 54 prosent færre i staben fra 2011 til 2015.  Samtidig har vi i samme tidsrom lansert flere nye tjenester for å skape merverdi for kjerneleserne våre.  Så vi har både måttet bremse å gi gass samtidig, og det er utfordrende, påpekte han.

Blant de nye produktene til Fædrelandsvennen, viste Kulien til både KRS by, som henvender seg til målgruppen 18-25 år, podcasten Fotballradioen med Fædrelandsvennens Pål Jørgensen og Jesper Mathisen og helt ferske Abito, en ny digital bolig- og interiørsatsing.

- Abito er ikke et helt ferdig produkt ennå, der skal vi gjøre tilpasninger underveis og følge opp brukernes tilbakemeldinger. Vi jobber hele tiden etter Lean Start-up modellen. Vi må si hva vi skal gjøre først, før vi bestemmer oss for hvordan vi gjør det. Og vi går tidlig ut og tester produktene våre på brukerne.

Kulien viste videre til en graf som demonstrerer at vi er i ferd med å gjøre det digitale spranget fra web 2.0 til web 3.0, eller sagt med andre ord: Spranget fra det sosiale nett til det intelligente nett.

Abonnementsinntekter stadig viktigere

-  Det intelligente nettet er når jeg får opp en melding på mobilen min fra google maps-appen som forteller meg at jeg har 15 minutter igjen før jeg er hjemme, uten at jeg har plottet inn noe som helst på mobilen min. Det handler om at annonsene blir mye mer målgrupperettet, og for vår del må vi ta stilling til om vi skal levere en personalisert brukeropplevelse når man logger inn på fvn.no. Altså en ulik opplevelse for ulike brukere, påpekte Kulien.

Han forklarte videre at mens det før var slik at mediehuset fikk mest inntekter fra annonsesalget, nå er slik at abonnementsinntektene blir stadig viktigere.

- Vi har fått større andel abonnementsinntekter, og vi tror det vil bli det viktigste i framtiden. Vi har blant annet valgt å stramme til betalingsløsningen litt og gå vekk fra åpen deling på Facebook, påpekte Kulien.

- Vil ikke det komme i konflikt med samfunnsoppdraget? At nyheter som skal gjøre oss til smarte velgere blir bortprioritert til fordel for lettere stoff som får mer klikk?, undret en av tilhørerne i salen.

- Der kan vi få til en balanse, altså at noe av stoffet på nettsiden er basert på det vi mener er viktigst, sammen med stoff som velges ut basert på hva du foretrekker å lese, mener Kulien.
facebook

Relaterte saker