Nina Moland Andersen, markedssjef Color Line Kristiansand.

Foto: Kjell Inge Søreide

Drømmekvinnen

24.08.2015 | Atle Christiansen, Foto: Kjell Inge Søreide
Nina Moland Andersen er alle sjefers drøm. Hun er effektiv, hardtarbeidende og lar seg oppsluke av jobben. Nå er hun selv blitt øverste sjef for Color Line i Kristiansand.
- Det er deilig med en hektisk hverdag, men jeg jobber med å ikke bli spist opp av jobben, jeg prøver å være til stede med mann og barn og venner når jeg har fri, sier hun.

Slik snakker eiernes drømmekvinne. Fri har hun satset lite på gjennom årene. Hun hadde for mye krutt og salutt i kroppen til

bare å skolere seg. Hun ville jobbe samtidig, og det har hun stort sett gjort helt siden hun gikk på videregående.

Det var skole på dagtid og arbeid på kveldstid og i helgene. Senere ble det motsatt; jobbing på dagtid og skolering på kveldstid og i helgene.

I 2007 ble hun den første kvinnelige salgs- og markedssjefen i Color Line i Kristiansand, og fra september i fjor ble hun den første kvinnelige sjefen samme sted. Hun har jobbet 20 år i Color Line, og nå er det ingen over Moland Andersen i Kristiansand.

Overordnet ansvar
– Lederstrukturen i Color Line er omorganisert, og resultatansvar er flyttet til kommersiell direktør i Oslo, det gjelder for alle avdelinger i rederiet, men jeg har det overordnede ansvaret for kontoret her i byen, og tittelen min er fremdeles salgs- og markedssjef, sier hun.

Det er ikke beskjedenhet som får henne til å nevne det med omorganiseringen og påpeke at hun ikke er linjedirektør; det er bare det at rett skal være rett. Hun planla ikke å bli toppleder, men gikk inn for å bli markedssjef, og hun liker den løsningen som nå foreligger; hun er øverste sjef og fremdeles markedssjef i Kristansand.

– Da får jeg drive med det jeg liker best, kreativt arbeid og markedsføringsprosjekter. Jeg liker å bygge opp nye markedsføringskonsepter fra bunnen av. Nå blir jeg også mer involvert i strategisk arbeid enn tidligere, og det liker jeg godt. Hovedutfordringen er uansett å levere gode resultater på linjen Kristiansand–Hirtshals, sier hun.

Digital satsning
Hun har etterutdannet seg innen markedsføring, markedskommunikasjon, HR og management-studier, skrevet diplomoppgave og studert organisasjonspsykologi og gjennomført en nødvendig dose kurs om digital kommunikasjon og sosiale kanaler. Hun behersker det sosiale, dermed ble spranget over i de digitale sosiale kanalene lettere for henne enn mange andre.

– I Color Line var vi uredde, hev oss uti det og gikk i gang. Vi presset oss selv til å begynne med det. Facebook er nå den viktigste sosiale kanalen vår, men vi er vel vitende om at motene skifter også innen bruken av digitale kanaler. Vi har klare mål for vår bruk av de ulike kanalene, sier Moland Andersen.

Vinnerinstinkt
Tidlig i arbeidskarrieren nedprioriterte den tidligere håndballspilleren trening til fordel for dokumenter, bleieskift og lekselesing på kveldstid. Men nå er de tre barna blitt 15, 17 og 19, og mor prioriterer trening for å få overskudd til en hektisk arbeidsdag. Dessuten lar hun seg oppsluke. Også av treningen. en periode stod hun opp midt på natten for å gjøre unna en økt klokken 05.30 før arbeidsdagens start.

Nå stiller hun nytrent og vinnervillig både til skiløp og halvmaraton. Hun liker ståheien omkring disse mer og mindre høytidelige mosjonsløpene, og hun liker å komme fort til mål, når hun nå først stiller. Hun har begynt å ta tiden på alt hun er med på av løp og konkurranser, bedyrer at det er for sin egen del, for å se framgang og så videre, men hun har ingenting imot å slå naboen og se at mannlige kolleger bruker lenger tid enn henne.

– Jeg liker å vinne, sier hun. I år har hun gått på kurs for å utvikle skiteknikken og få bedre fart i løypa. Hun holder arbeidstempoet oppe og er ikke klar for andre oppgaver.

– Jeg elsker Color Line, kollegene mine og arbeidet, og bretter opp ermene for at Color Line skal være en sørlandsk aktør som bidrar til fotballklubben Start og andre ting det er viktig å stå sammen om i landsdelen, sier hun.
facebook