70% av alle endringer slår feil

24.11.2015 | Ole-Petter Sunde
Dagens fredagslunsj med temaet «Lede Implementere Strategiske Endringer» gav oss en gjennomgang på hva som kan gå galt i en endringsprosess og hva som skal til for at endringer blir gjennomført på en god måte.
Endringer tar tid, lang tid-  og det er viktig å ha respekt for hvilke konsekvenser endringene vil ha for de berørte personer. Ofte kan det være motstand mot at endringer skal gjennomføres, og årsaken til denne motstanden kan være mange:

  • Den enkelte skjønner ikke helt hvorfor endringen skjer

  • Enkelte kan ha frykt for å miste jobben som en konsekvens av endringen

  • Usikker på om man er kompetent til å takle endringene

  • At den enkelte er mest komfortabel med situasjonen som den er nå


Tradisjonelt har det vært slik at endringer har en oppstart og en slutt, og at prosessen så avsluttes.  Slik er det nødvendigvis ikke lenger, det typiske bildet er at flere endringer pågår samtidig og at endringer også avløser hverandre.

Med andre ord så kan det være krevende å være med i stadige endringsprosesser, noe som gjør at kravene til lederne stadig vekk blir større. Involvering, engasjement, informasjon og aktiv deltakelse er ord som kan være nøkkelbegreper i en endringsprosess for at den skal være vellykket.

Les gjerne boken XLR8 av John R. Kotter dersom du vil lære mer om endringsledelse.
facebook

Relaterte saker